—- Galeria Pasjonatów Służb Ratunkowych z Gdańska—-

511[G]10 JRG

Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza 

Sopot 

 ul. Armii Krajowej 105

 

DSCF4766


 

 OPIS:

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej obejmuje swoim zasięgiem działania obręb administracyjny miasta Sopot. Miasto położone jest centralnie w aglomeracji trójmiejskiej. Sopot od południa sąsiaduje z dzielnicami Gdańska: Żabianką i Oliwą, od północy z dzielnicami Gdyni: Orłowo, Wielki i Mały Kack, od wschodu znajduje się Zatoka Gdańska, od zachodu Wzgórza morenowe. Sopot w układzie całego Trójmiasta stanowi miejsce zamieszkania ludzi zatrudnionych w trójmieście. Miasto Sopot liczy ok. 38 tys. mieszkańców. W okresie letnim w mieście przebywa jednak ok. 150 tyś. wczasowiczów, kuracjuszy i mieszkańców.

Ogólna powierzchnia miasta wynosi 17,3 km2 w tym 40% stanowi zwarta zabudowa. Gęstość zaludnienia wynosi 2 517 osób na km2.

Na terenie rejonu Sopotu znajdują się lasy państwowe należące do Nadleśnictwa Gdańsk oraz lasy komunalne należące do gminy Sopot. Łączna powierzchnia lasów wynosi 950 ha z tego lasy państwowe stanowią 750 ha, lasy komunalne 199 ha i lasy prywatne 1 ha. Są to lasy liściaste o drzewostanie powyżej 30 lat, w których 3 zagajniki iglaste stanowią 2 % obszaru lasu. Zasadniczym źródłem wody do celów gaśniczych jest miejska sieć hydrantowa. Dodatkowe zabezpieczenie przeciwpożarowe obszarów leśnych stanowi zbiornik o pojemności 400 m3 przy szkółce leśnej Gołębiewo.

Na terenie miasta Sopot nie występuje zagrożenie powodziowe. Jednak podczas intensywnych opadów deszczu możliwe są lokalne podtopienia ulic, piwnic budynków itp.

Tekst: kmpsp.sopot.pl

 

 Zdjęcia z lat wcześniejszych:

 

This slideshow requires JavaScript.


 

 DOWÓDZTWO:

Dowódca: st. kpt. Sebastian Pielecki
Z-ca dowódcy: kpt. Arkadiusz Rutkowski


 

PODZIAŁ BOJOWY:

 

Mercedes Benz Atego 1326 AF – GBA 2,5/16

Zabudowa: Moto-Truck
Miejsca: 6 ( 1+1+4 )
Obsada: 6 strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 511[G]21
Nr rejestracyjny: GSP 98JW
Rocznik: 2009
Modulator: Elfir Zura 1120

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny średni samochód gaśniczy sopoccy strażacy otrzymali pod koniec 2009 roku. Po doposażeniu wozu i przygotowaniu go do służby został włączony do podziału bojowego w styczniu 2010 roku zastępując jedenastoletniego Midlinera.

Nowy wóz pożarniczy na podwozi Mercedesa został zabudowany przez firmę Moto-Truck. Na swoim wyposażeniu posiada zbiornik wodny o pojemności 2500 litrów, zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 litrów, autopompę firmy Ziegler o wydajności 1600 l/min. Oprócz tego posiada również całą armaturę wodno – pianową, szybkie natarcie, agregat oddymiający i prądotwórczy, sprzęt burzący, aparaty ODO, drabinę przystawną o długości 10m czy też torbę PSP R-1.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Man TGM 18.340 – GCBA 5/32

Zabudowa: Stolarczyk
Miejsca: 6 ( 1+1+4 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 511[G]25
Nr rejestracyjny: GSP 98PR
Rocznik: 2012
Modulator: Elfir Zura 5120

 

OPIS POJAZDU:

Najnowszy pojazd na wyposażeniu JRG Sopot. Samochód ciężki gaśniczy na podwoziu MAN, rok produkcji 2012. Zabudowę wykonała firma Stolarczyk, na którą składa się zbiornik wody o pojemności 5000 litrów, zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 500 litrów i autopompa o wydajności 3200 litrów/minutę. Na wyposażeniu pojazdu znajdują się między innymi: przenośne działko wodno-pianowe , agregat oddymiający, ubrania żaroodporne, agregat prądotwórczy, pilarki spalinowe łańcuchowe i tarczowe, aparaty ochrony dróg oddechowych i ratowniczy sprzęt medyczny.

Tekst: http://www.kmpsp.sopot.pl/

 

This slideshow requires JavaScript.


 

 Iveco turbo Daily IV – GLBARt 1/2,5

Zabudowa: ISS Wawrzaszek
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: 3 strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 511[G]43
Nr rejestracyjny: GSP 98 LM
Rocznik: 2010
Modulator: Gamet GAM 150

 

OPIS POJAZDU:

Nowe małe Iveco oznaczone zgodnie z tradycją jednostki jako „43” sopocka „Jedynka” otrzymała pod koniec grudnia 2010 r. Auto zastąpiło wysłużonego i mało praktycznego VW Transportera. Podobnie jak wspomniany samochód Iveco jest typowym wozem ratownictwa drogowego, chociaż posiada niewielki zbiornik wody dzięki któremu może być również dysponowany do pożarów śmietników lub innych mniejszych zarzewi ognia.

Samochód został jedynie wyposażony w „szybkie natarcie” o długości 60 metrów, nie posiada nawet nasad tłocznych. Podczas większych pożarów, czy też pożarów mieszkań woda ze zbiornika staje się bezużyteczna ponieważ długość węża jaki mogą rozwinąć strażacy pozwala im na dotarcie jedynie do trzeciej kondygnacji budynku używając klasycznej klatki schodowej lub do piątej w „otwartej” klatce lub oknem. Skrytki za to mieszczą bogate wyposażenie ratownicze takie jak nożyce hydrauliczne,  piły do cięcia, rozpieracze hydrauliczne czy chociażby sorbent. Załogowa kabina choć ciasna mieści cały zastęp strażaków. Tak więc: ludzie, woda, sprzęt są.

Samochód dysponowany będzie wraz z większym Mercedesem do wszystkich zdarzeń na terenie Sopotu przez wiele lat.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

 Iveco Magirus 150E50 – SD 37

Zabudowa: Magirus
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: 3 strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 511[G]53
Nr rejestracyjny: GSP 46HA
Rocznik: 2008
Modulator: Federal Signal PA 300 + MartinHorns

 

OPIS POJAZDU:

Pod koniec dziesięciolecia wreszcie po wielu latach starań sopocka straż pożarna otrzymała autodrabinę mechaniczną z prawdziwego zdarzenia, która przewyższa technologicznie wszystkie inne tego typu drabiny na Pomorzu. Nowoczesne Iveco zastąpiło niższego i bardzo awaryjnego Jelcza z krajowym podnośnikiem Bumaru.

Magirus przyjechał do Sopotu w listopadzie, natomiast w grudniu po uroczystym przekazaniu w centrum miasta, drabina oficjalnie weszła do podziału bojowego otrzymując numer operacyjny podnośnika – wyjątkowo nie „51”.

Wóz prędko przeszedł chrzest bojowy i jest dysponowany do wszystkich pożarów na wysokości na terenie miasta. Tym razem na pewno nie zawiedzie jak jego poprzednik. Największą zaletą autodrabiny jest niewielka przestrzeń wystarczająca do wysunięcia podpór i krótki czas sprawiania drabiny. Dodatkowo do kosza można zamocować działko wodno pianowe lub nosze służące do ewakuacji poszkodowanych.

Nowe Iveco Magirus jest dumą sopockich Strażaków. Pojazd spotkać można podczas większych akcji również w Gdańsku i Gdyni.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Mitsubishi L200 – SLOp

Zabudowa: nie posiada
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: 5 strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 511[G]90
Nr rejestracyjny: GSP 64HA
Rocznik: 2008
Modulator: Elfir Zura 5120

 

OPIS POJAZDU:

Pod koniec 2008 roku do podziału bojowego sopockiej „Jedynki” weszło wraz z drabiną SD 37 nowe terenowe Mitsubishi, którego strażacy używać będą jako pojazd rozpoznania ratowniczego i wóz operacyjny. Terenowe podwozie zapewnia możliwość poruszania się w terenie i po plaży. Na niewielkiej ładowni przewieść można lekki sprzęt ratowniczy lub ratownictwa ekologicznego oraz kamizelki ratunkowe. Wóz wyposażony jest w hak holowniczy przystosowany do holowania przyczepki z motorówką.

 

This slideshow requires JavaScript.


AKTUALIZACJA NA DZIEŃ: 16.05.2016 r