—- Galeria Pasjonatów Służb Ratunkowych z Gdańska—-

305[G]10 JRG-5

Jednostka Ratowniczo Gaśnicza nr 5

Gdańsk- Oliwa

 ul. Beniowskiego 7

 

IMG_9694


 

OPIS:

JRG-5 w Gdańsku obejmuje rejonem działania północną część Gdańska, od Przymorza przez Żabiankę aż do Osowej. Łącznie 32 km² i około 120 tyś mieszkańców. W tym rejonie znajdują się różnego rodzaju galerie, obiekty użytkowe oraz osiedla o wysokiej zabudowie ale również 258 ha lasów. Teren jest bardzo zróżnicowany. Jednostka jest siedzibą dla SGPR czyli Specjalistycznej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej OSP Gdańsk, która szkoli psy i ich przewodników do specjalnych akcji ratunkowych.


 

DOWÓDZTWO

Dowódca: bryg. Piotr Kuliński
Z-ca dowódcy: st. kpt. Wojciech Wanat


 

PODZIAŁ BOJOWY:

 

Iveco Turbo Daily V – GLBA 1/1

Zabudowa: PS Zbigniew Szczęśniak
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 305[G]21
Nr rejestracyjny: GD 529CS
Rocznik: 2011
Modulator: Elfir Zura 2120

 

OPIS POJAZDU: 

Z okazji zbliżających się mistrzostw Euro 2012 z funduszy europejskich zakupiono sześć lekkich samochodów ratowniczo gaśniczych Iveco. Jeden trafił do Gdańska w sierpniu, a na początku września 2011 r zasilił podział bojowy JRG 5 Oliwa.

Zabudowany przez „Szczęśniaka” samochód posiada niewielki zbiornik wody i środka pianotwórczego dzięki któremu strażacy mogą prowadzić akcje gaśniczą, jednak największą zaletą pojazdu jest bogate wyposażenie ratownictwa drogowego, które czyni Iveco specjalistą od wypadków samochodowych. Dodatkowo na dachu przewozi on drabinkę nasadkową oraz w sezonie zimowym deskę lodową. Z przodu zamontowano wyciągarkę hydrauliczną. Wygodna kabina potrafi pomieścić pięciu strażaków.

Samochód służy strażakom podczas akcji na terenie Przymorza, Oliwy, Żabianki i Zaspy niosąc ratunek ofiarom wypadków drogowych oraz stanowiąc wparcie działań większych pojazdów jak np. Renault Midlum. Małe rozmiary Iveco pozwalają strażakom wjechać niemal wszędzie, gdzie inne pojazdy nie są w stanie się zmieścić co jest dodatkową zaletą tego lekkiego samochodu gaśniczego.

Większość pojazdów tego typu oznaczone jest jako „43” czyli samochód ratownictwa drogowego. Iveco faktycznie przydaje się najbardziej podczas wypadków drogowych, gdyż przewozi bogaty sprzęt ratowniczy.  Nie jest pierwszym wyjazdem JRG 5 i samodzielnie dysponowane jest do pożarów przeważnie, gdy nie ma w strażnicy Midlumy.  Za to wyjeżdża do wielu MZ i oczywiście wypadków drogowych

 

This slideshow requires JavaScript.


 

MAN TGM 18.340 – GCBA 5/32

Zabudowa: Stolarczyk
Miejsca: 6 ( 1+1+4 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 305[G]25
Nr rejestracyjny: GD 112GL
Rocznik: 2013
Modulator: Elektra GES – 110

 

OPIS POJAZDU:

Czwarty GCBA we flocie gdańskiej KM PSP i trzeci w historii „ciężki z piątki”; samochód gaśniczy na podwoziu Mana rozpoczął służbę w JRG 5 w grudniu 2013 r.

Nowy pojazd podobnie jak gdyńskie i sopocki Man wyposażony został w załogową kabinę, pięciotonowy zbiornik wody i działko wodne. Samochód jest bardzo nowoczesny i bogato wyposażony. Niemal od razu po przyjeździe z fabryki włączony został w podział i wyjechał do pierwszych akcji.

Maniek dysponowany jest do większości akcji w rejonie „Piątki” jako pierwszo – wyjazdowy oraz jako wsparcie dla „Jedynki” przy dużych pożarach. Chrzest bojowy przechodzi podczas wielkiego pożaru Dworku w Oliwie. Pojazd docelowo ma zastąpić Midlumkę GBA, która szykowana jest na nowa JRG 6, jednak że aktualnie jest w podziale JRG 2, gdzie zastępuje rozbite Iveco TD.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Mercedes Benz Sprinter 516 dCI – SLP-Gaz 

Zabudowa: Germaz
Miejsca: 2 ( 1+1 )
Obsada: strażak – ratownik
Nr operacyjny: 305[G]50
Nr rejestracyjny: GD 112CE
Rocznik: 2010
Modulator: Gamet GAM – 150

 

OPIS POJAZDU:

KM PSP w Gdańsku pod koniec 2010 r wzbogaciła się o nowoczesnym lekki samochód, furgon przystosowany do dowożenia na miejsca dużych pożarów i akcji ratowniczo – gaśniczych aparatów ochrony dróg oddechowych. Zabudowany przez krajową firmę Germaz Mercedes Sprinter wyposażony jest w aparaty ODO, środki ochrony osobistej strażaka, maski przeciw gazowe oraz spalinową sprężarkę umożliwiająca napełnianie zużytych butli bezpośrednio na miejscu akcji.

Mercedes w barwach KM PSP trafił do JRG 5 w miejsce wycofanego z podziału VW Transportera przystosowanego tylko do roli „pegaza”,  skąd dysponowany będzie do wszystkich dużych pożarów. Wcześniej do Gdańska dojeżdżał gdyński kontener  z „ Jedynki”.

W styczniu 2012 r wóz bierze udział w akcji gaszenia Hali Stoczni, gdzie dowozi aparaty ODO. Wiosną tego roku przechodzi w podział JRG 5.

 

This slideshow requires JavaScript.

 


 

Volvo FM-12 – SH 40

Zabudowa: Bumar Koszalin
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 305[G]53
Nr rejestracyjny: GD 3768E
Rocznik: 2005
Modulator: Federal Signal Vama AS-320

 

OPIS POJAZDU:

W rejonie operacyjnym JRG 5 końca dobiegała budowa nowoczesnych wieżowców, których wysokość dochodziła do 55 metrów. Poza tym nie brak było wysokich budynków jak choćby falowce czy „leningrady”. Poza tym sąsiednie blokowiska gęsto usiane były wysokimi budynkami.

Gdy park samochodowy gdańskiej „Piątki” został unowocześniony, a najstarszy pojazd w podziale miał zaledwie trzy lata nadszedł też czas na zakup drogiego, specjalistycznego podnośnika strażackiego – pierwszego tego typu pojazdu w historii oliwskiej jednostki.

W kwietniu 2005 r w garażu „Piątki” pojawił się wielki jak autobus podnośnik Volvo SH 40. Jest on wyższy od wszystkich drabin i podnośników używanych przez gdańskich strażaków, za wyjątkiem Scanii SH 54 z Lotosu. Było jasne, że taki pojazd okaże się niezbędny gdy wybuchnie pożar na wysokości, gdzie nie dosięgnie drabina Iveco z „Jedynki”, która dotąd dysponowana była do zdarzeń na Przymorzu i Oliwie. Nowe Volvo prawdziwy chrzest bojowy przeszło w maju, gdy na Żabiance wybuchł pożar w mieszkaniu na 10 piętrze. Niedługo później płonęły kamienice we Wrzeszczu i na Oruni, oraz kościół św Katarzyny, gdzie z ogniem walczyło bliźniacze Volvo z JRG 4 w Gdyni. Podawanie prądu wody z działka wodnego umieszczonego w koszu znacznie ułatwiło akcję gaśniczą.

Przez lata podnośnik dysponowany był do dziesiątek akcji: pożarów mieszkań i kamienic oraz innych zagrożeń na wysokości, w różnych częściach miasta, a kilkukrotnie również poza granicami Gdańska. Ponadto strażacy chwalą się nim na pokazach jak i uroczystościach np. otwarciu nowej JRG w Nowym Dworze Gdańskim.

            Jak inne podnośniki polskiej produkcji i ten nie jest pozbawiony wad. Wielokrotnie wycofany był z podziału bojowego ze względu na liczne awarie. Bywają tygodnie, że w ogóle nie wyjeżdża do akcji. Poza tym rozmiary ciężarówki sprawiają trudności kierowcom na wąskich uliczkach. Jednak mimo wszystko wóz jest bardzo przydatny.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Mercedes Benz Atego 1328AF – SRp

Zabudowa: PS Zbigniew Szczęśniak
Miejsca: 9 ( 1+1+3+4 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 305[G]71
Nr rejestracyjny: GD 8395C
Rocznik: 2004
Modulator: Elfir Zura 1120

 

OPIS POJAZDU:

Pod koniec 2004 roku wszystkie działające w Polsce Grupy Poszukiwawczo Ratownicze otrzymały najnowocześniejsze technicznie ciężkie pojazdy ratownictwa technicznego przystosowane do przewozu zastępu przewodników z psami. Stworzono nową kategorię specjalistycznych pojazdów ratowniczych – „SPR” / „SPosz”.

Gdański egzemplarz jest jednym z pięciu wyprodukowanych specjalnie dla GPR Mercedesów, a do podziału bojowego „Piątki” trafił akurat „pod choinkę”. Na pokładzie wozi klatki dla sześciu psów ratowników, wygodna kabina pomieści aż dziewięć osób, a w skrytkach Atego znajduje się niezliczona ilość specjalistycznego sprzętu pomocnego w działaniach poszukiwawczych w trudnym terenie czy pod gruzami.

Niedługo później gdańska GPR wzbogaciła się o fachowe pomarańczowe kombinezony, dzięki którym ratownicy są dobrze widoczni w terenie, oraz małego Quada i przyczepkę do jego transportu.

Samochód jest dumą ratowników, bierze udział w licznych festynach i pokazach oraz manewrach i realnych akcjach dowożąc na miejsce psy oraz przewodników. W styczniu 2010 odwozi na warszawskie Okęcie ratowników, którzy polecą ratować ofiary trzęsienia ziemi na Haiti.

Ponadto na co dzień bywa dysponowany do MZ i pożarów w rejonie operacyjnym „Piątki”, gdy zastępuje w podziale inne samochody gaśnicze.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Nissan Pickup – SLOp / SLRr

Zabudowa: nie posiada
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 305[G]72
Nr rejestracyjny: GD 56316
Rocznik: 2002
Modulator: Elfir Zura 1120

 

OPIS POJAZDU:

W 2002 roku pomorska Straż Pożarna zakupiła kilkanaście terenowych Nissanów w wersji Terano II oraz Pickup m.in. dla Komendy Wojewódzkiej, JRG w Gdyni czy Pruszczu Gdańskim. Ten ostatni model trafił do Komendy Miejskiej PSP w Gdańsku i stanął w garażach JRG 5 w Oliwie.

Nissan to pierwszy terenowy samochód operacyjny w gdańskiej straży. Doskonale radzi sobie w trudnym terenie. Pomieści pięciu strażaków, a choć nigdy nie doczekał się żadnego specjalistycznego wyposażenia został tak skonstruowany by móc wozić chociaż motopompę, a to za sprawą niewielkiej ładowni.

Samochód początkowo stacjonował w „Jedynce” pełniąc rolę lekkiego samochodu kwatermistrzowskiego. Obecnie jako wóz operacyjny lub rozpoznania ratowniczego stacjonuje w JRG 5. Często dysponowany do akcji w swoim rejonie operacyjnym, ale przede wszystkim przez Grupę Poszukiwawczo Ratowniczą której jest własnością. Największa zaletą pojazdu jest wspomniany napęd terenowy oraz możliwość holowania przyczepki z Quadem.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Renault Kangoo – SLKw

Zabudowa: nie posiada
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: strażak – ratownik
Nr operacyjny: 305[G]73
Nr rejestracyjny: GD 5230M
Rocznik: 2007
Modulator: Elfir Zura 1120

 

OPIS POJAZDU:

Lekki samochód kwatermistrzowski używany przez strażaków z Komendy Miejskiej PSP w Gdańsku praktycznie do wszystkiego zaczynając od przewożenia osób skończywszy na jeździe po zakupy.

Na początku 2013 r Kangurek wchodzi w podział bojowy JRG 5 – będzie służyć Grupie Poszukiwawczo Ratowniczej w miejsce nowego Nissana, który przejęła KM PSP. Zdarza się, że pełni rolę pojazdu Oficera Operacyjnego.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Jelcz 642 – SCKn

Zabudowa: Wuko
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 305[G]81
Nr rejestracyjny: GNE 2657
Rocznik: 1998
Modulator: Elfir Zura PS-100R

 

OPIS POJAZDU:

Po powodzi stulecia w Polsce w 1997 roku Straż Pożarna stanęła przed nowym wyzwaniem – ochronie ludności przed klęskami żywiołowymi, do której jak się okazało nie była dostatecznie przygotowana. Rozpoczęło się doposażenie jednostek w podpatrzony na północy system różnie wyposażanych kontenerów przewożonych przez jeden tylko wóz ze specjalnym hakiem, który pozostawiwszy kontener na miejscu akcji mógł wrócić do jednostki po kolejny, co miało zaoszczędzić zakupu kilku nowych pojazdów.

Oczekując na ukończenie budowy nowej JRG 3 oraz Krajowej Bazy Sprzętu Specjalistycznego na Oruni w 1998 roku do służby w gdańskiej straży pożarnej wszedł pierwszy nośnik kontenerowy zbudowany na krajowym podwoziu Jelcza 642. Samochód wyposażony w kontener do ratownictwa wodnego z potężną motopompą stanął w garażu JRG 5. Już w grudniu sprawdził się w akcji podczas huraganu i powodzi na terenie m.in. Helu. Po otwarciu KBSS w marcu 2000 roku do służby wszedł drugi identyczny „hakowiec”. Oba Jelcze niedługo później okazały się niezbędne podczas powodzi w Gdańsku w lipcu 2001 roku, gdy podtopione zostały liczne domy i osiedla położone na południu miasta oraz m.in. w Niemczech dwa lata później. Gdańskie kontenerowce często wykorzystywane są podczas ćwiczeń, manewrów i międzynarodowych akcjach ratowniczych.

Kolejne kontenery oraz przyczepa do ich transportu wzbogaciły arsenał ratowniczy gdańskiej bazy. Dodatkowo w 2004 roku JRG 3 otrzymała nowoczesny hakowiec Renault Kerax. Natomiast wraz z końcem dekady zaszły poważne zmiany: w JRG 5 Oliwa pojawił się kontener przeznaczony dla Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej co zaowocowało przeniesieniem czteroosiowego Keraxa do „Piątki”.

Jednak prędko okazało się, że cięższy nośnik przyda się do transportu innych kontenerów i w garażach oliwskiej jednostki na zmianę służbę z nim pełni najstarszy Jelcz.

Transportowany przez oba pojazdy kontener 305K1 należeć będzie do Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej. Nie planowane są jednak zakupy kolejnych kontenerów.

Ostatecznie po tym zamieszaniu Jelcz otrzymał numer operacyjny „Piątki” pod koniec czerwca 2010 roku, a Kerax oznaczony identycznym numerem wrócił do „Trójki” dopiero we wrześniu.

Na co dzień wóz wyjeżdża głównie na ćwiczenia i pokazy, prawdziwe akcje zdarzają się rzadko jak np. zwalenie się Blaszanki czy budynku w Gdyni.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Volkswagen LT 46 – SLDiŁ 

Zabudowa: PS Zbigniew Szczęśniak
Miejsca: 5 ( 1+1+2+1 )
Obsada: strażak – ratownik
Nr operacyjny: 305[G]98
Nr rejestracyjny: GD 2349H
Rocznik: 2006
Modulator: Federal Signal Vama AS-320

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny wóz dowodzenia i łączności zakupiony został przez KW w połowie 2006 r na targach Safety w Oliwie, na których Volkswagen prezentowany był na stoisku Szczęśniaka. Zakup podyktowany był również koniecznością dozbrojenia straży pożarnej w mobilne stanowiska kierowania akcją ratowniczą po doświadczeniach z katastrofy  Katowickiej.

Pojazd używany jest głównie podczas ćwiczeń i manewrów na terenie całego województwa, zgodnie ze swoim przeznaczeniem jako mobilne centrum dowodzenia. Przez sześć lat służby w barwach Komendy Wojewódzkiej wykorzystano go dziesiątki razy w akcjach.

Wraz ze zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2012 za unijne środki zakupiono nowoczesnego Sprintera wyposażonego w lepszy i mocniejszy sprzęt elektroniczny, a „starzejący się” Volkswagen przekazano stale rozwijającej się GPR, która wykorzystywać będzie pojazd przy akcjach poszukiwawczych. „Strażacy SGPR i OSP Gdańsk dysponują odbiornikami GPS oraz trackerami, które nie tylko rejestrują zapis śladu jaki pokonał przewodnik i pies, ale także pozwalają pracować w każdej porze dnia i nocy. W połączeniu z komputerem są w stanie na bieżąco nanosząc ślady poszukiwań monitorować działania, korygować trasy i zwiększać tym samym dokładność przeszukiwanych terenów. Pozwala to sukcesywnie wykluczać przeszukane obszary dynamizując akcję poszukiwawczą.”

Od początku maja Komendant Wojewódzki PSP wsparł SGPR Gdańsk Specjalistycznym Samochodem Dowodzenia i Łączności, który jako mobilne centrum kierowania znacząco wzmocni działania. Tym samym VW wszedł w podział bojowy JRG 5.

VW dysponowany jest często do ćwiczeń jak też akcji poszukiwawczych gdańskiej SGPR na terenie całego województwa i jest niezastąpiony podczas działań.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Kontener Grupy Poszukiwawczo – Ratowniczej – K1

Zabudowa: Zamet – Głowno
Miejsca: brak
Obsada: brak
Nr operacyjny: 305[G]K1
Nr rejestracyjny: nie posiada
Rocznik: 2009
Modulator: nie posiada

 

OPIS:

Kontener należący do Grupy Poszukiwawczo – Ratowniczej, posiadający sprzęt ratownictwa budowlanego, technicznego, geofony itp. przydatny w trakcie działań na gruzowiskach czy budynkach, które mogą ulec zawaleniu.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

 

 

AKTUALIZACJA NA DZIEŃ: 28.12.2015 r

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s