—- Galeria Pasjonatów Służb Ratunkowych z Gdańska—-

303[G]10 JRG-3

Jednostka Ratowniczo Gaśnicza nr 3

Gdańsk- Orunia

 ul. Trakt św. Wojciecha 253

 

DSC08698

 


 

OPIS:

Stara siedziba JRG nr 3 Gdańsk-Orunia mieściła się przy ul. Dworcowej 13 tuż obok Oruńskiego Domu Kultury, bezpośrednio sąsiadujący z torowiskiem kolejowym i przystankiem PKP Gdańsk-Orunia. Był to stary barak parterowy z okresu międzywojennego, zmodernizowany i przystosowany na potrzeby strażnicy. Po przeniesieniu JRG nr 3 do nowej siedziby przy ul. Trakt Św. Wojciecha 253, obiekt został rozebrany, a w miejscu tym powstał trawnik z zasadzonymi jeszcze przez strażaków drzewami.

Obecnie JRG nr 3, Gdańsk-Orunia mieści się w części dawnych obiektach Bazy Transportowej TRANSBUD przy ul. Trakt Św. Wojciecha 253.

Na przełomie lat 1998 – 2000 były prowadzone prace remontowo – adaptacyjne przejętych obiektów na potrzeby strażnicy. W 2000 roku pierwsze zastępy PSP rozpoczęły dyżury w nowej siedzibie. W tym roku też na terenie jednostki zaczęła pełnić służbę załoga Karetki Reanimacyjnej Pogotowia Ratunkowego. Był to pierwszy przypadek na terenie województwa pomorskiego integracji tych służb. Stanowi to ważne ogniwo powstania Zintegrowanego Systemu Ratowniczego Miasta Gdańska.

W 2001 r. w czasie pamiętnej powodzi w Gdańsku cała załoga walczyła z żywiołem w dzielnicach: Gdańsk-Orunia, Lipce, Św.Wojciech, Olszynka, a przygotowywana baza JRG nr 3 stanowiła miejsce koncentracji sił i środków przybyłych z całego kraju, skąd były dysponowane do działań ratowniczych. Tu też zorganizowano miejsce wypoczynku dla wymienianych załóg po wielogodzinnych działaniach.

Oficjale i uroczyste przekazanie nowego obiektu JRG nr 3, Gdańsk-Orunia miało miejsce 2 października 2003 r. Obsadę JRG stanowiło 40 strażaków, a na terenie jednostki stworzono Krajową Bazę Sprzętu Specjalistycznego (KBSS), która na wyposażeniu posiadała 7 kontenerów specjalistycznych oraz 2 samochody SCKn i przyczepę do ich przewozu.

Obecnie, jednostka zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym KM PSP w Gdańsku liczy 43 strażaków w systemie zmianowym.


 

DOWÓDZTWO:

Dowódca: mł. bryg. mgr. inż. Karol Bryś
Z-ca dowódcy: mł. bryg. mgr. Andrzej Borkowski 


 

PODZIAŁ BOJOWY:

 

Volvo FL240 – GBA 2,6/24

Zabudowa: PS Zbigniew Szczęśniak
Miejsca: 6 ( 1+1+4 )
Obsada: 6 strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 303[G]22
Nr rejestracyjny: GD 7533T
Rocznik: 2008
Modulator: Elfir Zura 2120

 

OPIS POJAZDU:

 

Pierwszego średniego wozu ratowniczo gaśniczego z prawdziwego zdarzenia gdańska „Trójka” doczekała się dopiero pod koniec 2008 r, gdy do służby weszło nowe Volvo. Podobnie jak oba gdańskie Atego wyprodukowany przez firmę „BPS Szczęśniak” samochód wyposażony jest w zbiornik wody o pojemności 2600 litów oraz bogaty sprzęt gaśniczy. Dodatkowo na dachu zainstalowano działko wodno pianowe, przydatne w przypadku pożaru łąki.

Volvo wyjeżdża do większości akcji w rejonie JRG 3 wspierając często ciężkiego Keraxa.  Samodzielne akcje zastępu z Volvo to codzienność. Wyposażenie samochodu w sprzęt ratownictwa drogowego sprawia, że jest on niezastąpiony, gdy dochodzi do wypadków samochodowych, a te na Trakcie Św Wojciecha zdarzają się nadzwyczaj często. Ponadto Volvo bierze udział w akcjach na terenie Śródmieścia wspierając JRG2.

Niestety samochód nie został wyposażony w podwozie terenowe i nierzadko strażacy mają poważne kłopoty z dojazdem na miejsce akcji. Kłopoty sprawia również zbyt duża ilość nowoczesnej elektroniki, która zastąpiła stare zegary i wskaźniki.

Od grudnia 2011r samochód wyposażony został w zamontowaną z przodu pojazdu wyciągarkę hydrauliczną o uciągu 6,5t. Na samochodzie jest także cały sprzęt ratownictwa technicznego Lukas. Także w tym miesiącu do podziału bojowego wszedł nowy Kerax, który dowozić będzie wodę do większych pożarów na tym terenie miasta.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Renault Kerax 420 – GCBA 8+4/50

Zabudowa: ISS Wawrzaszek
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 303[G]25
Nr rejestracyjny: GD 805EE
Rocznik: 2011
Modulator: Gamet GAM 150

 

OPIS POJAZDU:

 

Przed zbliżającymi się mistrzostwami w piłce nożnej Euro 2012, Gdańsk wreszcie otrzymał środki na trzeci ciężki samochód gaśniczy, który był od dawna oczekiwany przez strażaków z „Trójki”, gdzie od prawie dwóch lat brakowało w podziale GCBA.

Potężny wóz gaśniczy z nowoczesną zabudową wykonaną z lekkich materiałów kompozytowych rozpoczął służbę w gdańskiej „Trójce” w grudniu 2011 roku.

Niegdyś prototypowa konstrukcja nadwozia z kompozytu jest o wiele lżejsza od tradycyjnie wykonywanych dotąd karoserii. Samochód posiada działko wodno – pianowe składane ( dla zmniejszenia wysokości ciężarówki ) na dachu oraz ośmiotonowy zbiornik wody plus cztery tysiące litrów środka pianotwórczego. Cztero osiowe podwozie z napędem na dwie osie zapewnia Keraxowi dobre osiągi i prędkość pozwalającą na szybkie dotarcie do miejsca akcji również w trudnym terenie.

Renault Kerax jako najcięższy wóz gaśniczy PSP w Gdańsku dysponowany będzie do największych pożarów również poza rejonem operacyjnym swojej jednostki, ale przede wszystkim będzie strzec rejonu „Trójki” i „Dwójki”.

Chrzest bojowy przechodzi już w styczniu podczas drugiego pożaru Hali Stoczni Gdańskiej.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Man TGL 12.220 – SHD 25

Zabudowa: ISS Wawrzaszek oraz Bumar Koszalin
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 303[G]53
Nr rejestracyjny:
Rocznik: 2015
Modulator: Haztec

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny podnośnik hydrauliczny polskiej produkcji na podwoziu Mana zakupiony ze środków KG PSP dotarł do gdańskiej „Trójki” pod koniec grudnia 2015 r. Po kilkunastu dniach szkoleń i prób technicznych wóz z wymalowanymi numerami operacyjnymi oficjalnie zasilił podział bojowy JRG nr 3.

Jest to trzeci podnośnik w historii tej jednostki. Podobnie jak poprzednie SH 18 i SH 30 również ten zjechał z taśmy montażowej koszalińskiego Bumaru. Od poprzedników wyróżnia go niemal wszystko, począwszy od układów sterowania, a skończywszy na wysokości podnośnika – 25 metrów. Podnośnik połączony jest z drabiną, dzięki czemu równocześnie można prowadzić akcję gaśniczą za pomocą działka wodnego umieszczonego w koszu jak też ewakuować poprzez drabinę mieszkańców płonącego budynku. Ponadto końcowy odcinek ramienia pełni funkcję manewrową co pozwala dotrzeć np. pod most lub sięgnąć ponad spadzistym dachem. Podnośnik w stanie marszowym nie jest zbyt wysoki, co więcej podwozie Mana jest wyjątkowo krótkie, a to czyni wóz bardzo zwrotnym, co ma największą zaletę podczas akcji na wąskich uliczkach Śródmieścia.

Nowy podnośnik jest niemal identyczny z „Dwójkowym” Manem i tylko kwestią czasu będzie zobaczyć oba pojazdy podczas  jednej akcji – dotąd w rejony Śródmieścia czy Oruni nierzadko dysponowana była drabina z JRG nr 1.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Renault Kerax 420.32 – SCKn

Zabudowa: ISS Wawrzaszek
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 303[G]81
Nr rejestracyjny: GD 8396C
Rocznik: 2004
Modulator: Elfir Zura 1120

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny nośnik kontenerów na terenowym podwoziu Renault wszedł do służby w gdańskiej JRG 3 i jednocześnie KBSR w grudniu 2004 roku. Samochód wyposażony jest w dwie osie skrętne co znacznie ułatwia manewrowanie. „Hakowiec” bierze udział głównie w różnorakich ćwiczeniach i manewrach np. z kontenerem pompowym jako ciężki wóz gaśniczy lub też niekiedy z kontenerem kwatermistrzowskim gdy zabezpiecza technicznie uroczystości i pokazy strażackie.

W grudniu 2009 r Kerax zostaje przeniesiony do JRG 5, gdzie służyć ma Grupie Poszukiwawczo Ratowniczej, która otrzymała swój bogato wyposażony specjalistyczny kontener. Jednak już w styczniu 2010 r  Kerax wprawdzie z nowymi oznaczeniami powraca do „Trójki”, ponieważ w bazie kontenerowej są większe i cięższe kontenery do których transportu terenowy Renault jest niezbędny. Od teraz w oliwskiej jednostce na zmianę pełnić będzie służbę najstarszy Jelcz oraz najcięższy Kerax.

W 2010 r po różnych perturbacjach, gdy okazało się, że kontener nie pasuje do rolek Jelcza, służbę w „Piątce” z numerem 305[G]81 pełnił Kerax, jednocześnie dysponowany bywał do działań związanych z transportem kontenerów z JRG 3. W tym czasie wymieniał się ze starszym Jelczem, który od czerwca również oznaczony był jako 305G81. Do normy sytuacja wróciła dopiero we wrześniu 2010 r, gdy Kerax ostatecznie wrócił do JRG 3 z numerem 303[G]81.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Jelcz 642 – SCKn

Zabudowa: Wuko
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 303[G]82
Nr rejestracyjny: GNI 6027
Rocznik: 2000
Modulator: Elfir Zura PS-100

 

OPIS POJAZDU:

Po powodzi stulecia w Polsce w 1997 roku Straż Pożarna stanęła przed nowym wyzwaniem – ochronie ludności przed klęskami żywiołowymi, do której jak się okazało nie była dostatecznie przygotowana. Rozpoczęło się doposażenie jednostek w podpatrzony na północy system różnie wyposażanych kontenerów przewożonych przez jeden tylko wóz ze specjalnym hakiem, który pozostawiwszy kontener na miejscu akcji mógł wrócić do jednostki po kolejny, co miało zaoszczędzić zakupu kilku nowych pojazdów.

Oczekując na ukończenie budowy nowej JRG 3 oraz Krajowej Bazy Sprzętu Specjalistycznego na Oruni w 1998 roku do służby w gdańskiej straży pożarnej wszedł pierwszy nośnik kontenerowy zbudowany na krajowym podwoziu Jelcza 642. Samochód wyposażony w kontener do ratownictwa wodnego z potężną motopompą stanął w garażu JRG 5. Już w grudniu sprawdził się w akcji podczas huraganu i powodzi na terenie m.in. Helu. Po otwarciu KBSS w marcu 2000 roku do służby wszedł drugi identyczny „hakowiec”. Oba Jelcze niedługo później okazały się niezbędne podczas powodzi w Gdańsku w lipcu 2001 roku, gdy podtopione zostały liczne domy i osiedla położone na południu miasta oraz m.in. w Niemczech dwa lata później. Gdańskie kontenerowce często wykorzystywane są podczas ćwiczeń, manewrów i międzynarodowych akcjach ratowniczych.

Kolejne kontenery oraz przyczepa do ich transportu wzbogaciły arsenał ratowniczy gdańskiej bazy. Dodatkowo w 2004 roku JRG 3 otrzymała nowoczesny „hakowiec” Renault Kerax. Natomiast wraz z końcem dekady zaszły poważne zmiany: w JRG 5 Oliwa pojawił się kontener przeznaczony dla Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej co zaowocowało przeniesieniem czteroosiowego Keraxa do „Piątki”.

Jednak prędko okazało się, że cięższy nośnik przyda się do transportu innych kontenerów i w garażach oliwskiej jednostki na zmianę służbę z nim pełni najstarszy Jelcz.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Iveco Trakker 410 E6 – SCKn

Zabudowa: Inie posiada
Miejsca: 2 ( 1+1+leżanka )
Obsada: strażak – ratownik
Nr operacyjny: 303[G]83
Nr rejestracyjny: GD 718KR
Rocznik: 2015
Modulator: Haztec

 

OPIS POJAZDU:

 

Po powodzi stulecia w Polsce w 1997 roku Straż Pożarna stanęła przed nowym wyzwaniem – ochronie ludności przed klęskami żywiołowymi, do której jak się okazało nie była dostatecznie przygotowana. Rozpoczęło się doposażenie jednostek w podpatrzony na północy system różnie wyposażanych kontenerów przewożonych przez jeden tylko wóz ze specjalnym hakiem, który pozostawiwszy kontener na miejscu akcji mógł wrócić do jednostki po kolejny, co miało zaoszczędzić zakupu kilku nowych pojazdów.

Czwarty nośnik kontenerowy dla KM PSP Gdańsk zakupiony z funduszy unijnych dotarł do „Trójki” we wrześniu 2015 r. Bliźniacze do zakupionego dwa lata wcześniej przez Gdynię Iveco Trakker na nowoczesnym czteroosiowym podwoziu 8 x 4 zapewni nośnikowi możliwość dojazdu w trudno dostępne miejsca. Samochód włączony zostanie także w skład grup COO „Artus” czy „Neptun”. Co ciekawe kabina pojazdu przystosowana jest do odpoczynku dla Strażaka podczas takich akcji – znajduje się w niej łóżko.

Po jego wprowadzeniu w podziale JRG nr 3 znajdują się 3 nośniki kontenerowe oraz 10 kontenerów plus przyczepa do ich transportu i dwie przyczepy specjalistyczne.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Mitsubishi L200 – SLOp

Zabudowa: Inie posiada
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 303[G]90
Nr rejestracyjny: GD 6602T
Rocznik: 2011
Modulator: Elfir Zura 5120

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny samochód operacyjny na terenowym podwoziu Mitsubishi wszedł do służby w „Trójce” w listopadzie 2008 r i w końcu zastąpił dawno wysłużonego Poloneza. Strażacy mają teraz małe auto z prawdziwego zdarzenia, a do tego mogą poruszać się nim po niemal każdym terenie bez ryzyka zakopania się w piachu itp.

Pod koniec października 2009 r czyli w swoje pierwsze urodziny Mitsubishi niespodziewanie znika z podziału bojowego i zostaje zamienione na identyczny pojazd z „Dwójki”, gdzie pełni obecnie służbę.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

AKTUALIZACJA NA DZIEŃ: 12.08.2016 r

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s