—- Galeria Pasjonatów Służb Ratunkowych z Gdańska—-

302[G]10 JRG-2

Jednostka Ratowniczo Gaśnicza nr 2

Gdańsk- Śródmieście

 ul. Siennicka 30/40

 


 

OPIS:

W poprzedniej dekadzie Jednostka Ratowniczo Gaśnicza nr 2 w Gdańsku Śródmieściu doczekała się w końcu nowej siedziby z prawdziwego zdarzenia. Wszystkie pojazdy wymieniono lub zastąpiono nowymi spełniającymi najwyższe standardy samochodami strażackimi. Siłę gaśniczą stanowi średni Mercedes Atego oraz zastęp Renault Midlum z JRG 5, który zastępuje rozbite Iveco. Podczas gaszenia pożarów na wysokości niezbędne jest użycie podnośnika – „Dwójka” dysponuje nowoczesnym SHD25, różniącym się od poprzedników lepszą konstrukcją, krótszy podwoziem, niższym podnośnikiem w stanie marszowym a także manewrową końcówka ramienia podnośnika, która sprawdzać będzie się np. podczas pożarów budynków o spadzistym dachu. W podziale jest też specjalistyczny terenowy wóz ratownictwa wodnego na podwoziu Mercedesa oraz dwie motorówki. Oficer porusza się terenowym Mitsubishi, które może być używane również w ratownictwie ekologicznym. Listę zamyka karetka specjalistyczna Mercedes Sprinter.

Niestety od kilku lat w podziale brakuje ciężkiego samochodu gaśniczego! Również wysokość wielu budynków jest poza zasięgiem podnośnika. Położenie geograficzne JRG2 i obszaru przez nią chronionego wiąże się z częstymi wypadkami Tirów pokonujących Śródmieście, zderzeń ciężarówek i samochodów osobowych z tramwajami, pożarami łąk i nieużytków  w rejonie ul. Sucharskiego, a także z wszelkiego rodzaju zdarzeniami na wodzie ze względu na liczne kanały portowe, rzekę Motławę z jej rozgałęzieniami oraz bliskość Zatoki Gdańskiej i Wyspy Sobieszewskiej.

Podczas dużych wypadków zastępy wspierane są przez Grupę Ratownictwa Drogowego z Jedynki. Duże pożary wymagają dysponowania Portowej Straży Pożarnej, posiadającej w podziale ciężkie wozy gaśnicze. Od południa wspiera „Trójka, od zachodu „Jedynka” i „Czwórka”. Dodatkowo większość pożarów w rejonie Wyspy Sobieszewskiej gaszona jest siłami tamtejszej OSP.

Grupa Specjalistyczna JRG 2

Specjalistyczna grupa wodno-nurkowa powołana została w roku 1995. W jej skład wchodzi obecnie 23 płetwonurków – 4 nurków PSP, 5 młodszych nurków PSP oraz 14  płetwonurków z uprawnieniami CMAS, PADI i LOK. Dowódca JRG oraz jego zastępca są aktywnymi członkami grupy. Pracę płetwonurków kontrolują i  nadzorują uprawnieni do kierownia pracami podwodnymi, tj: mł. asp. Robert Wisowaty oraz mł. asp. Sławomir Rogal. Wyposażenie grupy stanowi sprzęt płetwonurkowy umożliwiający akcje poszukiwawczo-nurkowe, oraz trzy łodzie pontonowe posiadające silniki z napędem śrubowym. Całość jest niezwykle mobilna dzięki specjalistycznemu samochodowi (SRw) na podwoziu Mercedes Atego z napędem 4×4. Samochód jest przystosowany do każdych warunków atmosferycznych. Posiada ogrzewanie zabudowy, klimatyzację, generator mocy 20 kW.
Do zadań Specjalistycznej Grupy Wodno Nurkowej zlokalizowanej w Jednostce Ratowniczo – Gaśniczej Nr 2 w Gdańsku Śródmieściu, należy:
– utrzymanie stałej gotowości do prowadzenia działań ratowniczych,
– rozpoznanie i identyfikacja zagrożenia, w szczególności kiedy rozwój zdarzenia nastąpił przed przybyciem specjalistycznej grupy ratowniczej,
– oznakowanie miejsca prowadzenia działań, w tym wyznaczenie ewentualnej strefy zagrożenia lub wstrzymania ruchu w komunikacji wodnej,
– powiadomienie stosownych organów administracji wodnej, jeżeli zachodzi taka potrzeba.

Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno – Nurkowego bierze udział akcjach ratowniczych na terenie miasta Gdańska, jak i również całego województwa pomorskiego. W związku z włączeniem SGRW-N do Centralnego Odwodu Operacyjnego Komendanta Głównego nurkowie ratownicy brali udział w akcji ratowniczej podczas powodzi w 1997 na zachodzie Polski w województwie gorzowskim, również podczas akcji po „białym szkwale” nasi nurkowie ratownicy działali ratując mienie i wydobywali poszukiwanych z dna Wielkich Jezior Mazurskich.

Podczas ćwiczeń odbywających się na różnych akwenach, niejednokrotnie w trudnych warunkach pogodowych zdobywane są kolejne doświadczenia niezbędne w trakcie akcji ratowniczych i poszukiwawczych. Na przełomie kilku ostatnich lat SGWN z JRG-2 w Gdańsku organizowała oraz brała udział w ogólnopolskich zgrupowaniach nurkowych. Wymienić wystarczy Ogólnopolskie Warsztaty Nurkowe na Zatoce Gdańskiej w latach 2000, 2001, 2002, 2008.
Specjalistyczna Grupa Wodno – Nurkowa z Gdańska bierze udział w wielu akcjach poszukiwawczo – ratowniczych. SGWN dysponowana jest około pięćdziesięciu razy w roku.
Dowódca jak i zastępca z JRG 2, co roku organizują ćwiczenia na akwenach wodnych z zaprzyjaźnionymi jednostkami mającymi w swoich szeregach płetwonurków

 

Tekst: kmpsp.gda.pl oraz Jacek Leś

 

DOWÓDZTWO:

Dowódca: st. kpt. mgr. inż. Erwin Mazur
Z-ca dowódcy: kpt. Wiktor Telega


 

PODZIAŁ BOJOWY:

 

Mercedes Benz Atego 1325 – GBA 2,5/16

Zabudowa: PS Zbigniew Szczęśniak
Miejsca: 6 ( 1+1+4 )
Obsada: 6 strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 302[G]21
Nr rejestracyjny: GD 3337N
Rocznik: 2007
Modulator: Elfir Zura 2120

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny średni wóz gaśniczy wszedł do podziału „Dwójki” w grudniu 2007 r i wypełnił lukę po utraconych kilka miesięcy wcześniej gaśniczym Iveco i ciężkim Jelczu 010.  Samochód wyposażony jest w zbiornik wody o pojemności dwóch i pół tysięcy litrów wody i może samodzielnie prowadzić rozmaite akcje gaśnicze nie wymagające użycia cięższych pojazdów. Wygodna załogowa kabina mieści cały zastęp strażaków. Atego jest „pierwszym wyjazdowym” gdańskiej „Dwójki” toteż co tydzień wyjeżdża po kilka, kilkanaście razy do pożarów, wypadków czy innych miejscowych zagrożeń.

Od sierpnia 2009 roku w związku z likwidacją oddziału przy ul Reduta Wyskok  Mercedes przeprowadza się do nowej siedziby JRG 2 na ulicę Siennicką, skąd od teraz dysponowany będzie do akcji na terenie Śródmieścia czy Stogów.

Dnia 18 maja 2010 r zastęp z „Dwójki’ wraz z kontenerowym Keraxem wyrusza do walki z powodzią w Małopolsce, gdzie strażacy przez kilka dni pomagać będą w usuwaniu skutków potężnej ulewy, która nawiedziła Sandomierz. Ostatecznie samochód używany będzie w Małopolsce aż do lipca. W tym czasie w „Dwójce” zastąpią go Kerax i Jelcz 010.

Jesienią 2013 r w Mercedesie zostaje zamontowane ledowe oświetlenie ostrzegawcze.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Renault Midlum M220 – GBA 2,5/24

Zabudowa: ISS Wawrzaszek
Miejsca: 6 ( 1+1+4 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 302[G]22
Nr rejestracyjny: GD 4627A
Rocznik: 2004
Modulator: Elfir Zura 2120

 

OPIS POJAZDU: 

We wrześniu 2004 roku do podziału bojowego „Piątki” wszedł nowoczesny średni wóz gaśniczy z prawdziwego zdarzenia. zabudowany na francuskim podwoziu Renault Midlum. Samochód zastąpił wysłużonego Stara 244.

Jak się okazało zakup „Midlumki”  był strzałem w dziesiątkę. Nowy samochód jest funkcjonalny, ma zbiornik wody wystarczający by ugasić większość pożarów oraz kabinę mieszczącą cały zastęp strażaków. Bardzo dobrze sprawdza się podczas akcji, zarówno tych mniejszych jak i wspierany przez inne wozy gaśnicze, niekiedy również poza swoim rejonem operacyjnym.

Ten niemal idealny miejski wóz gaśniczy pełniący rolę „pierwszego wyjazdowego”, codziennie po kilka razy interweniuje wyjeżdżając do dziesiątek pożarów lub innych miejscowych zagrożeń w Oliwie czy na Zaspie, gdzie wspiera bogatą w sprzęt, lecz ubogą w etaty JRG 1 np. podczas pożarów mieszkań.

Po corocznym przeglądzie techniczym we wrześniu 2010r wóz zyskuję potężną trąbę zamocowaną na masce, co ma poprawić przejazd zatłoczonymi ulicami.

Od grudnia tego samego roku po gdańskich ulicach jeżdżą już dwie Midlumki, choć egzemplarz z „Czwórki” różni się wieloma detalami oraz charakterystyczną syreną.

W grudniu 2013r do podziału bojowego „Piątki” wszedł nowy Man GCBA i to on wyjeżdżać będzie do większości akcji gaśniczych. Po blisko 10 latach służby Midlum „traci” rolę pierwszego wyjazdu i pozostawać będzie w podziale jako wóz rezerwowy przy większych pożarach, a docelowo jeśli dotrwa wejdzie w podział budowanej JRG 6 Jasień.

„Renówce” nie dano jednak odpocząć. Po awarii Iveco, Midlum wyjeżdża do większości akcji w rejonie JRG 5 w 2014 r. W ostatnim kwartale przebazowany do JRG 1 w zastępstwie za będące w naprawie Atego dysponowany do licznych zdarzeń wraz z drugim Midlumem SRt. Z końcem roku wchodzi w podział bojowy JRG 2 za utracone w wypadku Iveco TD i jako „technik” wraz z tamtejszym Atego pełni służbę w odległym od dawnego rejonie miasta Gdańska. Od stycznia 2016 roku zastęp otrzymuje w końcu nowe numery operacyjne – 302[G]22 !

 

This slideshow requires JavaScript.


 

MAN TGL 12.24o – SHD 25

Zabudowa: Bumar
Miejsca: 3 ( 1+1+1 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 302[G]53
Nr rejestracyjny: GD 1292W
Rocznik: 2009
Modulator: Federal Signal PA300

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny podnośnik hydrauliczny polskiej produkcji na podwoziu Mana dotarł do gdańskiej „Dwójki” przy ul. Reduta Wyskok 9 na początku lipca 2009 r. Po kilkunastu dniach szkoleń i prób technicznych wóz z wymalowanymi numerami operacyjnymi oficjalnie zasilił podział bojowy JRG 2.

Jest to trzeci podnośnik w historii tej jednostki. Podobnie jak poprzednie SH 18 i SHD 21 również ten zjechał z taśmy montażowej koszalińskiego Bumaru. Od poprzedników wyróżnia go niemal wszystko, począwszy od układów sterowania, a skończywszy na wysokości podnośnika – 25 metrów. Podnośnik połączony jest z drabiną, dzięki czemu równocześnie można prowadzić akcję gaśniczą za pomocą działka wodnego umieszczonego w koszu jak też ewakuować poprzez drabinę mieszkańców płonącego budynku. Ponadto końcowy odcinek ramienia pełni funkcję manewrową co pozwala dotrzeć np. pod most lub sięgnąć ponad spadzistym dachem. Podnośnik w stanie marszowym nie jest zbyt wysoki, co więcej podwozie Mana jest wyjątkowo krótkie, a to czyni wóz bardzo zwrotnym, co ma największą zaletę podczas akcji na wąskich uliczkach Śródmieścia.

Nowy podnośnik jest ostatnim samochodem strażackim, który zasilił podział bojowy strażnicy przy ul. Reduta Wyskok. Miesiąc później strażacy przeprowadzili się do nowej JRG 2 przy ul. Siennickiej, skąd teraz wyjeżdżać będą nowym Manem do akcji ratunkowych.

Przez pierwsze lata służby samochód „gasił” kilka dużych pożarów kamienic i okazał się nie zastąpiony zimą w walce z soplami. Dodatkowo wysyłany jest na pokazy, festyny jak też  targi „Safety” dumnie reprezentując powiew świeżości w garażach gdańskich JRG.  

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Mercedes Atego 1225 – SRw 

Zabudowa: PS Zbigniew Szczęśniak
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 302[G]71
Nr rejestracyjny: GD 5373C
Rocznik: 2004
Modulator: Elfir Zura 1120

 

 

OPIS POJAZDU:

Na początku 2004 roku strażacy wzbogacili się o nowe terenowe podwozie Mercedesa przeznaczone pod zabudowę na nim ciężkiego wozu ratownictwa wodnego dla ekipy nurków z „Dwójki”. Po półrocznym postoju w garażu JRG5 podwozie przejął „Szczęśniak” i skonstruował pierwszy i jedyny taki egzemplarz samochodu ratownictwa wodnego w Polsce. Pomysł na nadwozie pochodził od gdańskich strażaków, dostali oni pojazd wedle swoich zaleceń. Wodnik wszedł do służby w listopadzie i od tego czasu bierze udział w najgroźniejszych akcjach związanych z ratowaniem ludzi tonących w morzu lub kanałach portowych. Nurkowie  przeszukują również dno w poszukiwaniu topielców lub np. wraków pojazdów. Wóz powstał z myślą o długotrwałych akcjach dzięki czemu strażacy maja do dyspozycji wygodną kabinę, gdzie mogą przebrać się, odpocząć po akcji lub napić się kawy, zjeść posiłek itp. Z boku zamocowany wysuwany daszek pod którym można zmontować polowe stanowisko. Ponadto pojazd przystosowany jest do holowania przyczepki z motorówką. Mercedes zastąpił wysłużonego i dość topornego Stara 266.

Przez lata zastęp wyjeżdża do setek zdarzeń na terenie województwa. Strażacy wyłowili kilkadziesiąt ciał z jezior, kanałów czy Zatoki Gdańskiej.

Od sierpnia 2009 roku w związku z likwidacją oddziału przy ul Reduta Wyskok  „Wodnik” przeprowadza się do nowej siedziby JRG2 na ulicę Siennicką.

W sezonie letnim w 2010 r płetwonurkowie z „Dwójki: interweniują rekordową ilość razy tak na terenie Trójmiasta czy Chojnic. Liczba utonięć była tak duża, że niektórzy ratownicy musieli udać się na miejsce Mitsubishi, gdy Mercedes był już na innej akcji.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Mitsubishi L200 – SLOp

Zabudowa: nie posiada
Miejsca: 5 ( 1+1+3 )
Obsada: strażaków – ratowników
Nr operacyjny: 302[G]90
Nr rejestracyjny: GD 6603T
Rocznik: 2008
Modulator: Elfir Zura 5120

 

OPIS POJAZDU:

Nowoczesny samochód operacyjny na terenowym podwoziu Mitsubishi wszedł do służby w „Trójce” w listopadzie 2008r i w końcu zastąpił dawno wysłużonego Poloneza. Strażacy mają teraz małe auto z prawdziwego zdarzenia, a do tego mogą poruszać się nim po niemal każdym terenie bez ryzyka zakopania się w piachu itp. Mitsubishi najczęściej dysponowane jest do wypadków drogowych, gdzie przydatny jest przewożony na pace sprzęt do neutralizacji wycieków paliwa i zbiornik na przepompowane ciecze.

Pod koniec października 2009r niespodziewanie znika z podziału bojowego i zostaje zamienione na identyczny pojazd z „Dwójki”, gdzie pełni obecnie służbę i dysponowane jest do „dwójkowych” zdarzeń wioząc oficerów na miejsce akcji.

W sezonie letnim Mitsubishi wraz z motorówką zastępuje przy licznych akcjach Wodnika, wioząc ludzi i sprzęt na miejsce poszukiwań topielców.

 

This slideshow requires JavaScript.


 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s