—- Galeria Pasjonatów Służb Ratunkowych z Gdańska—-

28.08.2014- Pożar wagonu SKM, czyli ćwiczenia PSP w Gdyni

Dzień 28 sierpnia 2014 roku długo pozostanie w naszej pamięci dzięki wspaniale zorganizowanym ćwiczeniom KM PSP Gdynia, w których mieliśmy okazję uczestniczyć. Finał trzydniowych ćwiczeń na terenie wagonowni SKM w Gdyni Cisowej zapowiadał się obiecująco. Oprócz pożaru wysłużonego wagonu rozrządczego EN57 dodatkowo Strażacy napotkać mieli także kilka niezapowiedzianych pożarów, a obecni na miejscu oficerowie KM PSP Gdynia mieli oceniać taktykę podjętej akcji gaśniczej.

W założeniu w jadącym po dowolnych torach SKM w Trójmieście składzie pociągu wybucha pożar. Maszynista zatrzymuje skład pomiędzy stacjami i ewakuuje pasażerów. Niestety hamujący skład gubi palne elementy i roznieca kilkanaście mniejszych pożarów. Co więcej w pobliskich krzakach leżą poszkodowane osoby, a szybko rozwijający się pożar zagraża pobliskiej stolarni…

Około godziny 9 do Miejskiego Stanowiska Kierowania Ratownictwem w Gdyni wpływa zgłoszenie o pożarze wagonu SKM na jednym z torów przy ulicy Morskiej. Do akcji ruszają zastępy z Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 2, 3 oraz z OSP Wiczlino w sile 4 zastępów!

Po kilku minutach słychać sygnały – jako pierwsi na miejscu pojawiają się Strażacy z Chylonii w sile GBA i GCBA,  którzy zastają objęty pożarem cały wagon SKM oraz około 200 m2 trawy. Panuje duże zadymienie, w gęstym dymie nie widać praktycznie nic. KDR niezwłocznie prosi o posiłki. Szybko zostaje rozciągnięta główna linia gaśnicza, a na źródło pożaru podane 2 prądy wody w natarciu. Po chwili na miejscu pojawia się „ciężki” wóz gaśniczy z Trójki oraz zastęp GBA z OSP.  Niestety wiejący wiatr utrudnia gaszenie pożaru i spycha go na budynek pobliskiej stolarni. Kolejna linia gaśnicza zostaje pociągnięta – tym razem w obronie budynku. Odnaleziono także dwójke poszkodowanych, których udzielania jest kwalifikowana pierwsza pomoc. Pożar wagonu zdaje się być opanowany gdy w niebo strzela słup dymu z oddalonych o kilkaset metrów zarośli – płoną deski i stóg siana. Błyskawiczna reorganizacja i dwa zastępy przystępują do gaszenia nowego pożaru.

Męcząca akcja gaśnicza w kłębach dymu i trudnym terenie wymagała dobrego planowania. Działania Strażaków mające na celu powtórzenie i utrwalenie technik gaszenia pożarów na terenie kolei, które są specyficzne ze względu na utrudniony dojazd i linie wysokiego napięcia zakończyły się sukcesem. Zwrócono uwagę na popełnione błędy i wypracowano taktykę działania w podobnych warunkach na przyszłość.

Siły i środki na miejscu zdarzenia:

432[G]21 – GBA GBA 2,5/16 Man TGL 12.240

432[G]25 – GCBA 8+4/50 Renault Kerax

433[G]25 – GCBA 5/35 MAN TGM 18.340

437[G]51 –  GBA 2/20 Renault Midliner M210

Tekst: Marcin Okuniewski i Jacek Leś

Zdjęcia: Marcin Okuniewski

Filmy: Jacek Leś

 

 

 

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s